Tilvenning

De første dagene for et lite barn i barnehagen er spesielle. Det er mange nye inntrykk og mange nye barn og voksne som barnet skal forholde seg til. For noen er det kanskje første gang at andre enn de nærmeste skal passe barnet. Vi ønsker derfor at en av foreldrene eller en annen som barnet er trygg på, skal være med barnet i starten og være tilgjengelig når de ansatte begynner å «ta over» rollen med å være nær barnet.Hvor mye tilvenning barnet trenger er veldig individuelt og det er viktig at vi har en god dialog underveis om hvordan det går med barnet

FØRSTE UKE I BARNEHAGEN:

1 – 2. DAG:

Barnet skal bli kjent med de nye omgivelsene. Barnet bør ha korte dager, ca 1-2 timer. Den som følger, må være sammen med barnet i barnehagen hele tiden. Årsaken til dette er at barnet skal oppleve første besøket som noe positivt og «ha lyst til å komme tilbake».

3 – 5. DAG:

Barnet kan nå ha litt lenger dager, 2-4 timer, men vi tenker at den som følger barnet fortsatt skal være tilgjengelig den tiden barnet er her.

ANDRE UKE I BARNEHAGEN:

Barnet kan være 4-6 timer per dag i barnehagen.

Dette avtales nærmere med de ansatte på avdelingen, da det er veldig individuelt fra et barn til et annet, hvordan barnet tilpasser seg.

Små barn kan ofte skjule at de er stresset og det kan se ut som barnet tilpasser seg nye situasjoner raskt. Derfor er det viktig at vi er veldig oppmerksomme på alle barnets signaler og ikke bare tro at dette går så bra.

Dersom barnets trygge omsorgsperson går fra barnet for raskt, kan det komme reaksjoner på dette. Vi har erfart at barn som ble levert uten veldig reaksjoner, plutselig kan reagere etter noen dager eller uker og det kan bli vanskelig for oss å trøste barnet.

GOD TID TIL TILVENNING ER VELDIG VIKTIG!

De ansatte på avdelingen vil ha dialog med dere under tilvenningen og avtale når dere skal komme og hvem som er på jobb når dere kommer.

Vi anbefaler dere også å sette av god tid til å være sammen med barnet deres hjemme i de første ukene etter oppstart. Vær oppmerksom på at barnet kan få reaksjoner som går ut over blant annet søvn og måltider, og at barnet kan ha behov for mer oppmerksomhet og trøst enn ellers.