Roselia barnehage - "nesten matpakkefri"

Velkommen tilbake til barnehagen etter en lang og forhåpentligvis fin juleferie! På barnehage.no leser vi at foreldre ønsker seg matpakkefri barnehage. Kanskje ikke alle som har fått det ønsket innfridd i julegave, men i Roselia barnehage begynte vi å servere alle måltider i barnehagen for ca 10 år siden.

Vi har i mange år satt fokus på å servere barna varierte og sunne måltider. Barna er med og hjelper til med både tilberedning, servering og rydding.

Arbeidet med å servere frokost, lunsj og ettermiddagsmat/frukt, tar selvfølgelig tid. Men barna bytter på å delta i dette arbeidet, og det er mye pedagogikk som flettes naturlig inn i arbeidet. Blant annet lærer barna nye begreper, de lærer telling, de øver finmotorikk,  de lærer seg å planlegge, organisere og rydde.

Ikke minst, styrker det selvfølelsen, ved at barna opplever mestring og de føler seg nyttige i hverdagen. Vi har bruk for deres hjelp. For noen barn som kommer tidlig i barnehagen hver dag, er det en trygg rutine at de hjelper til å skylle og fylle barnas vannflasker. De er sammen med voksne og andre barn i en koselig morgen stund på kjøkkenet.

Noen skulle kanskje ønske at vi serverte varm mat hver dag, men da hadde vi trengt en egen ansatt på kjøkkenet. Så dersom økonomien tillater det en gang i fremtiden, så kanskje det ønsket kan innfris også!

Men det er viktig å fokusere på det vi tross alt får til, og det er viktig å tenke hva barna får ut av det som skjer i løpet av en dag i barnehagen. De skal erfare og være en del av det som foregår, både av praktiske oppgaver og av aktiviteter, lek og moro.

Det hender at vi ber foreldre om å legge en matpakke og drikkeflaske i barnas ryggsekker, og det synes barna er kjempestas. Så vi er en matpakkefri barnehage - nesten....

Til deg som leser dette og lurer på om du skal søke plass til barnet ditt hos oss, les gjerne under fanen "om oss" på teksten "hvorfor velge Roselia", for flere gode grunner til å velge Roselia til ditt barn:)