Gode tilbakemeldinger!

"Vi ble tatt imot med kjærlighet". I Roselia er vi opptatt av å ta imot alle nye barn og foreldre på best mulig måte. For mange er det første gang de leverer fra seg barnet sitt til andre enn til den nærmeste familien. I tider med dårlig økonomi, er det en godt å vite at det viktigste er helt gratis, nemlig at vi tar imot nye barn og foreldre med blikkontakt, smil og ekte interesse for hvem de er og hva de forventer av oss.

Vi har siden 2003, snakket om at det kommer en tid hvor foreldre vil besøke flere barnehager for å vurdere hvilken barnehage som passer best til deres behov. Vi har snakket om hva vi må gjøre for at de skal velge Roselia barnehage. Vi begynte å ha foreldremøter for nye foreldre på våren, for å ivareta dem og deres behov for å ha mer kjennskap og tillit til oss før barnet starter etter sommeren. Vi delte ut foreldrepermer med god informasjon om oss og vi snakket om forventninger til hverandre. 

Noen år senere begynte vi med å invitere barna på besøksdager før sommeren, da forskning viste at det hadde stor betydning for barnas tilvenning i barnehagen. Vi gikk fra å anbefale minst 3 dager tilvenning, til å anbefale minst to uker tilvenning. Vi gikk fra å si at det går bra med barnet etter noen dager, til å si at selv om det ser ut som barnet har tilpasset seg, så er det ikke helt trygt enda. Barn har ulike forutsetninger for å tilpasse seg til hverdagene i barnehagen, og det som er riktig for et barn er ikke nødvendigvis det for et annet. 

Noen uker etter at barna har startet hos oss, ber vi foreldre svare på en evaluering av tilvenningsperioden. Her er noen av spørsmålene og svarene fra foreldre:

  • Hvordan ble dere mottatt i barnehagen? 

    "Vi ble tatt imot med kjærlighet" 

    "Helt supert. Blide og varme ansatte "

    "Med et stort smil"

    "Veldig godt mottatt" 

 
  • Noe vi kan gjøre på en bedre måte? 

    Flere svarte «nei» 

    "Dere gjør det beste for barna våre"

    "Nei, alt er perfekt" 

 
  • Føler dere at dere har valgt en god barnehage for barnet deres, innfrir vi deres forventninger? 

    Flere har svart «ja» 

    "Absolutt (med tegnet hjerte bak)"

    "Vi er kjempefornøyde" 

  • Er det noe dere tenker vi kan gjøre på en bedre måte?

          Flere har svart "nei"

          "Alt er perfekt"

          "Dere gjør det beste for barna våre"

 

Det er opp til foreldrene om de vil svare anonymt eller med navn, og 99% svarte med navn. Det        kom også tilbakemelding om noe vi kan gjøre bedre og det var å skrive mer på kalenderen i                    Kidplan,og det skal vi gjøre.

Evalueringer er viktige ikke bare fordi vi liker å få gode tilbakemeldinger, men også fordi de er med på å gjøre oss i stand til å gjøre en enda bedre jobb - til det beste for barna og deres foreldre!