Måltider i barnehagen

Vi var tidlig ute med å innføre bevisst kosthold i Roselia barnehage. Vi serverer sunn og variert mat til barna, og de får 3 måltider hver dag.

Barnehagen serverer alle måltidene i løpet av dagen

Frokost kl. 08.30

Lunsj ca kl 11.30 (litt individuelt fra avdeling til avdeling)

Frukt ca kl 14.30

Vi har hatt en ernæringskonsulent her høsten 2019 som tok en gjennomgang av våre innkjøp av råvarer og planer for servering av mat.

Konklusjonen var at vi serverer variert og sunn mat til barna i barnehagen. Vi fikk noen tips til mindre justeringer som vil gjøre det enda litt sunnere, for eksempel redusere bruk av sukker på havregrøten ved å tilby mer frukt og bær. Frosne blåbær er fint å ha i havregrøten!

Vi lager stort sett all varm mat fra bunnen av med ferske råvarer. Der det er mulig, er barna med og hjelper til med matlaging.

Ernæringskonsulenten kom med noen forslag for å unngå å kaste mat. God planlegging er viktig for å bruke matrester. Er det rester igjen fra havregrøt, kan vi lage lapper (uten mye sukker!). Er det rester igjen av tomatsuppe, kan vi lage gryte ved å spe på med kjøtt og grønnsaker.

Vi serverer varm mat ca 2 dager i uken. (Både foreldre og ansatte skulle gjerne servert varm mat alle dager i uken, men det tar veldig mye tid for ansatte bort fra barna).

Roselia barnehagen er en MER barnehage, det vil si at vi er opptatt av bevisst kosthold og serverer blant annet frukt og grønt til alle måltider.

Bursdager feires uten kaker og is, vi fokuserer heller på barnet og er opptatt av å lage dagen spesiell uten søtsaker. Vi har krone, prins/prinsessestol, flagg, sang m.m. Barnet opplever å være i fokus denne dagen, og får med seg krone og bursdagshilsen hjem.