Friske barn i barnehagen

Høst har blitt til vinter og vi kan ikke unngå helt sykdommer som smitter oss lett i denne årstiden. Så her kommer en påminnelse om retningslinjer for ulike sykdommer og når barna kan komme i barnehagen igjen etter sykefravær. Vi ønsker at barna skal være friske og i god nok form til å delta i ulike aktiviteter og i lek, både ute og inne, når de er i barnehagen.

Vi ønsker at barna i Roselia barnehage skal holde seg friske i størst mulig grad. Da er det viktig at vi i barnehagen er flinke med rutiner rundt hygiene og det er viktig at dere foreldre overholder regler vi i barnehagen har for å holde barn hjemme. Er dere usikre er det bare å ringe oss - gjerne på morgenen før dere skal dra til barnehagen.

Omgangssyke - minst 48 timer etter siste oppkast eller "løs mage". Barn som virker friske etter oppkast og diarè utgjør fortsatt en smittefare for andre barn og ansatte.

Foreldre bør tenke på at det kan være stor forskjell på hvor mye barn orker hjemme fred og ro - og hva de orker i barnehagen med aktiviteter som skal skje og mange barn rundt seg. Det er bare å tenke hvordan man selv har det på jobb når formen ikke er helt bra - og vi voksne kan si fra til noen og gå hjem hvis det blir for ille.

Det er veldig viktig at vi har en god dialog med hverandre, når barn ikke er helt i form. Dere foreldre skal føle dere trygge på at vi ringer raskt om det er noe med barnet deres. Sammen kan vi finne ut om barnet skal hentes med det samme eller om vi skal se det an litt. Når dere kommer for å hente deres syke barn, kan det hende at feberen har gått tilbake og at barna virker friske. Det kan jo skyldes at de blir glade for å se dere og for at de vet at de skal hjem. Når vi ringer dere, er det fordi barna enten har feber eller virker så slitne at de ikke orker å spise eller leke med vennene i barnehagen. Det hender foreldre sier at barna ikke har hatt feber eller virket dårlig når dere har hentet de etter vi har ringt etter dere, og det er jo bare flott, og betyr ikke at vi ikke har snakket sant. Små barn kan få feber raskt, men også bli feberfrie raskt.

Vi erfarer dessverre at noen barn sendes i barnehagen uten å være helt i form og de har hatt feber kvelden før, på natten eller på morgenen. Da ser vi at flere barn og ansatte smittes og blir syke. Vi forstår at det kan være vanskelig å være borte fra arbeidet, men vi har alle rett til å ta ut sykt barn dager, og om alle er flinke til å overholde retningslinjene, unngår vi kanskje at flere blir smittet.

Vi håper å kunne samarbeide om dette og at alle gør sitt beste for å redusere smitte i barnehagen, og med en god dialog så finner vi ut om barna orker å være i barnehagen eller har det best hjemme.